*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

حذف صبحانه؛ اشتباهى بزرگ براى كاهش وزن



ايران = سه شنبه 27 آذرماه 86

صبحانه مهم ترين وعده غذايى روزانه است. حذف اين وعده در افراد چاق، اشتباه بزرگى است ، زيرا صبحانه نخوردن عوارض سوئى براى بدن در پى دارد. كسانى كه به بهانه نداشتن وقت كافى، حذف اين وعده غذايى مهم را توجيه مى كنند بايد مراقب باشند كه به طور مستقيم سلامتى خود را تهديد مى كنند.

نخستين تدبير براى پيشگيرى از رواج چاقى در بين مردم، توجه به تغذيه مطلوب است و اين امر مهم ، با خوردن صبحانه كامل محقق مى شود. دانشمندان آمريكايى به اين نتيجه رسيده اند كه خوردن حداقل سه وعده غذايى در روز، نيمى ازمشكلات مربوط به وزن را برطرف مى كند. نكته قابل توجه ديگر اين است كه حذف صبحانه، احتمال چاقى را تا ۴‎/۵برابر افزايش مى دهد. به عقيده محققان، اين وعده غذايى نه تنها نشانه عادات صحيح غذايى است، بلكه موجب تقسيم كالرى هاى دريافتى در طول روز نيز مى شود. درواقع اين فرآيند، احساس سيرى را طولانى تر مى كند و ميل به غذاخوردن را كاهش مى دهد. صبحانه خوردن علاوه بر اين كه مانع از اضافه وزن مى شود، سلامت عمومى بدن را نيز تضمين مى كند. همچنين مواد غذايى (غالباً غلات) كه دروعده صبحانه مصرف مى شود، ۲۰درصد احتمال بروز بيمارى هاى قلبى و عروقى را كاهش مى دهد.

پدران ومادران توجه داشته باشند كه اگر صبحانه را از برنامه غذايى خودحذف كنند فرزندانشان نيز به مرور به اين روش عادت مى كنند. صبحانه نخوردن و يا صبحانه خيلى مختصر ، تهديدى جدى براى رشد و سلامتى بچه هاست. صبحانه كامل و سرشار از قندهاى مركب مانند غلات باعث مى شودكه آنها در طول روز سير باشند و زود گرسنه نشوند. همين مسأله تمايل آنها به خوردن تنقلات يا پرخورى در وعده ناهار را نيز كاهش مى دهد. صبحانه، تمركز بچه ها را بالا برده و پيشرفت تحصيلى آنها را بهبود مى بخشد.

* هر خوراكى را در صبحانه نخوريد

مطمئناً صبحانه خوردن به معناى خوردن هر ماده غذايى نيست. براساس تحقيقات اخير ، مشخص شده است كسانى كه اساساً در وعده صبحانه، ميوه و سبزيجات مى خورند كالرى كمترى و افرادى كه تخم مرغ يا غذاهاى گوشتى مصرف مى كنند، به طور متوسط كالرى بيشترى دريافت مى كنند و بايد گفت كه شاخص توده بدن در اين گروه بيشتر است. اما برعكس، كسانى كه غلات مصرف مى كنند، شاخص توده بدن در آنها پائين تر است. نكته ديگر در مورد صبحانه اين است كه اين وعده غذايى بايد مطابق با تمايلات و عادات غذايى باشد. اين مى تواند يك صبحانه متعادل باشد:

ميوه، لبنيات ، غلات مانند نان و بيسكويت، گاهى مواد پروتئينى مانند گوشت يا تخم مرغ و يك نوشيدنى گرم يا سرد.

فراموش نكنيدكه پس از صرف صبحانه حتماً بايد فعاليت بدنى داشته باشيد. مثلاً به جاى استفاده از آسانسور از پله ها بالا و پائين برويد يا قبل از رسيدن به محل كار يك ايستگاه زودتر از مترو يا اتوبوس پياده شويد و تا آنجا پياده برويد.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان