*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

تجربه اش كنيم


 

جام جم = سه شنبه 13 آذرماه 1386

کاغذها لبخند مي آورند

شايد همگي درباره نوشتن و نقش آن در کاهش فشارهاي رواني خاطرات و تجربياتي را شنيده باشيد. روان شناسان تاييد مي کنند نوشتن بويژه در مواردي که در شرايط بدي هستيد به شما کمک مي کند تا شاد شويد.

در عصر حاضر که تقريبا تمامي افراد در زندگي روزمره با انواع فشارها و عوارض جسمي و روحي آن مواجه هستند اين تکنيک مي تواند راهي ساده و بدون هزينه براي رسيدن به آرامش و هماهنگي باشد.

جديدترين تحقيقات روي 100نفر از افرادي که قرارداد کاريشان پس از چند سال کار به پايان رسيده است اين مساله را تاييد مي کند. کارشناسان اين گروه 100نفري را به سه دسته تقسيم کرده اند. از گروه اول خواسته شد پس از اين واقعه از روز اول شروع به نوشتن احساسات و تجربيات خود کنند.از گروه دوم خواسته شد عميق ترين احساساتشان را در مورد از دست دادن شغل بنويسند و از گروه سوم خواسته شد اصلا در مورد تجربيات و اتفاقاتي که برايشان افتاده است ، چيزي ننويسند. فکر مي کنيد چه اتفاقي افتاد؟ جالب است بدانيد افرادي که در گروه دوم بودند و در مورد احساسات خود که شامل خشم و نااميدي بود نوشتند، مشغول شدن در شغل جديد سريع تر اتفاق افتاد. يعني بيش از 25درصد از آنها در مدت 3ماه مشغول به کار جديد شدند. در گروه هاي ديگر با اين که افراد به همين نسبت به دنبال کار بودند و تقريبا به همين ميزان فرم هاي درخواست پر کرده ، در مصاحبه ها شرکت مي کردند، ميزان اشتغال بسيار کمتر بود. محققان در اين طرح معتقدند نوشتن احساسات و تجربيات در موارد اينچنيني به گونه اي عمل مي کند که موجب تخليه احساسات منفي شده و نه تنها تاثير خوبي در شاد شدن دارد، بلکه از نظر جسمي نيز موجب کاهش فشارها شده و در طولاني مدت تاثير قابل ملاحظه اي در هماهنگي و تنظيم فشار خون و سيستم ايمني بدن دارد.

راه صحيح نوشتن

جالب است بدانيد چنانچه نوشتن به شيوه اي صحيح و مناسب انجام شود مي تواند راهي ساده و بسيار موثر براي برطرف کردن مشکلات باشد. پيش از هر چيز بايد بدانيد انتخاب موضوع صحيح براي نوشتن حائز اهميت است.

نکته مهم ديگر اين است که برخي افراد فکر مي کنند نوشتن اتفاقات خوب موجب تاثير مثبت در زندگي و فکر آنها مي شود، در صورتي که کارشناسان عقيده دارند نوشتن احساسات و اتفاقات منفي و بد بويژه آنها که ناراحت کننده تر است و افراد تمايلي ندارند آنها را به دلايل شخصي و خاص با ديگران مطرح کنند به مراتب مفيدتر و ثمربخش تر است.

بايد توجه داشته باشيد اين کار ممکن است در دقايق اوليه به دليل اين که بيشتر و عميق تر به موارد منفي فکر مي کنيد سخت تر باشد و آزاردهنده تلقي شود حتي بسياري افراد در دفعات اوليه و نخستين دقايق به گريه مي افتند، اما در دفعات بعدي بسيار لذت بخش خواهد بود، زيرا به شکستن و خرد شدن احساسات منفي و تخليه انها از جسم و روح کمک مي کند. اما محققان اطمينان خاطر مي دهند چنانچه به طور مداوم و پيوسته اين کار را انجام دهيد نتيجه اي عالي خواهد داشت.

در عين حال نوشتن درباره مسائل ناراحت کننده به شما کمک مي کند تا بتوانيد از زاويه اي ديگر به مشکلات بنگريد. کاري که در فکر کردن و يا بازگوکردن آن براي ديگران اتفاق نمي افتد. نوشتن را مرحله به مرحله آغاز کنيد، يعني از شروع ماجرا تا پايان را بنويسيد. فقط آنچه به فکرتان مي رسد، بنويسيد. لازم نيست در مورد آن به تجزيه و تحليل بپردازيد. به عبارت ديگر در حين نوشتن هيچ گونه تلاشي براي تغيير اوضاع يا کوچک جلوه دادن آن نکنيد. در ضمن تلاش نکنيد ناراحتي هاي خود را در زمان نوشتن ريشه يابي کنيد. فقط مساله را همين طور که بوده و هست ، بنويسيد، زيرا پرداختن به تلقي هاي ديگران و بررسي موضوع در زمان نوشتن ممکن است شرايط را سخت تر کند. در اين ميان نکاتي هم هست که با رعايت آنها نتيجه بهتري خواهيد گرفت :

* احساسات و تجربيات منفي را بنويسيد نه موارد مثبت را.

* هر بار دست کم 15دقيقه براي اين کار زمان بگذاريد.

* به عميق ترين احساسات خود در آن لحظه بپردازيد.

* بگذاريد کلمات و جملات خودشان روي کاغذ بيايند

. به هيچ وجه در مورد جملات و آنچه مي خواهيد بنويسيد محدوديت قائل نشويد و نگران ديکته و دستور زبان نوشته خود نيز نباشيد. در ضمن توصيه مي شود در آغاز نوشتن 3پرسش اصلي از خود بپرسيد و سپس شروع به نوشتن کنيد:

* چه اتفاقي افتاده است؟

* در اين مورد چه احساسي دارم؟

* چرا چنين احساسي دارم؟

حالا با آرامش و نه با هيجان شروع به نوشتن کنيد. هيچ چيز بجز احساس شما و نوشتن و جاري شدن احساسات و عواطف از طريق کلمات روي کاغذ اهميت ندارد. باز هم خاطرنشان مي کنيم که اين موارد در مورد نوشتن احساسات خوب چنين نتيجه اي نمي دهد و ممکن است نتيجه معکوس بگيريد. بررسي ها نشان داده وقتي از افراد خواسته مي شود در مورد اتفاقات و احساسات خوب خود بنويسند و در آن زمان به تحليل موضوع بپردازند، موجب خدشه دار شدن احساسات خوشايند خود مي شوند. دليل کارشناسانه اين است که وقتي چيزي را مي نويسيد از نظر روحي با آن فاصله مي گيريد. البته دقت داشته باشيد که ما به هيچ وجه با نوشتن و ثبت احساسات و اتفاقات خوش و مثبت مخالف نيستيم ، اما نوشتن راجع به آنچه دوست داريد و برايتان جالب بوده ، بايد کوتاه و مختصر باشد و در مورد تمام جزييات و احساسات و تجربيات قلبي شما در آن لحظه نباشد تا تاثيري خوب داشته باشد. حتي تحقيقاتي در اين زمينه انجام شد و در آن از گروهي دانشجو خواسته شد هر هفته در مورد سه چيز که موجب شکرگزاري آنها از خداوند شده ، بنويسند. آنها به طور مختصر 3 مورد را روي کاغذ نوشتند و احساس قدرداني و شکرگذاري در آنها تشديد شد. در حال حاضر تحقيقات زيادي در مورد قدرت نوشتن به ويژه روي کاغذ آوردن احساسات و تجربيات و حتي خواسته ها انجام شده که همگي مويد اين موضوع هستند. به همين دليل به افراد توصيه مي شود به منظور رسيدن به اهداف خوب و مثبت خود انها را به ضمير من و زمان حال به کار ببرند و به صورت جملات کوتاه روي کاغذ بياورند و به اين ترتيب فهرستي از اهداف خود تهيه کنند. براي مثال در اين فهرست بنويسند من در کار خود موفق هستم دقت داشته باشيد که در اين جمله خبري از علت و دليل اين هدف ذکر نشده و احساسات خود را نيز ذکر نمي کنيد. در ضمن در مورد چگونگي به وقوع پيوستن آن نيز اظهار نظر نمي کنيد.فقط آنچه را مي خواهيد با ضمير و زمان مشخص ذکر مي کنيد و منتظر رخ دادن آن مي شويد. حالا بخوبي مي توانيد فوايد و تاثيرات نوشتن احساسات منفي و تخليه آنها و نوشتن اهداف مثبت را بدانيد و براي بهبود وضعيت خود از اين شيوه ها به جاي خود بهره جوييد. بهتر است ابتدا با نوشتن تجربيات و احساسات منفي شروع کنيد و سپس اهداف و خواسته هاي مثبت خود را به طور مختصر و کوتاه به طور جداگانه بنويسيد تا تاثير فوق العاده اين روش را تجربه کنيد.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان