*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

رازي از رازهاي خنده


 

همشهري = يك شنبه 13 آبانماه 1386

خنده را جدي بگيريد

اين روزها، هرطرف را كه نگاه مي‌كني، مردمي را مي‌بيني كه غمگينند، غصه دارند يا اگرهيچ‌كدام ازاين‌ها نباشد، عادت كرده‌اند خودشان به‌دنبال غم و غصه بگردند.

انگار يادشان رفته ما ايراني‌ها، بهانه‌هاي بزرگي براي شاد بودن وخنديدن نمي‌خواهيم و در فرهنگمان، ضرب المثلي نظير «خنده بر هر درد بي‌درمان دواست» را داريم!

تحقيقات مختلفي كه در سرتاسر جهان روي تأثيرات خنده بر سلامت انجام شده هم بيانگر اين حقيقت است كه شايد خنده واقعا بهترين دارو باشد؛ خنده، فشارهاي زندگي روزمره را كاهش مي‌دهد و باعث بالا رفتن كيفيت واكنش‌ها در محيط كار مي‌شود، بهترين دارو برضد استرس است و باعث كاهش هورمون‌هاي استرس زا در بدن شده و واكنش بدن را به هنگام فشارهاي عصبي تغيير مي‌دهد.

با اين همه، تنها در يك مورد است كه دانشمندان در رابطه با خنديدن، هشدار داده‌اند و آن در بيماران مبتلا به آسم است! براساس نتايج يك پژوهش تازه، بيش از نيمى از كساني كه مبتلا به آسم هستند به‌دنبال خنديدن دچار حمله تنفسي مى شوند.

به گفته متخصصان دانشگاه نيويورك، خنديدن در اين افراد، مي‌تواند يكى از محرك هاى آغاز حمله‌هاي آسمي باشد. به گفته دكتر گرى، شروع حمله آسم با خنده ممكن است علامتى باشد كه بيمار، نياز به تنظيم مجدد داروهاى ضدآسم خود دارد.

زنان، بيشتر ازمردان مي‌خندند

دانش بشري آنچنان پيشرفته شده است كه براي هر عامل تأثيرگذاري برسلامت، رشته‌اي تخصصي در نظر گرفته و به كمك آن، ابعاد مختلف قضيه را به شكلي كاملا علمي و تخصصي بررسي مي‌كند.

مثلا بررسي روان‌شناختي و تن شناختي خنده با اسم ژلاتولوژي (Gelatology) به مفهوم خنده شناسي معرفي مي‌شود و پژوهشگران موضوع خنده يا ژلاتولوژيست‌ها هم مي‌كوشند تا به ماهيت خنده پي برده و به اين سؤال كه چرا انسان مي‌خندد، پاسخي علمي دهند.

آنها در پژوهش‌هاي خود دريافته‌اند كه مغز انسان چگونه يك لطيفه يا شوخي را مي‌گيرد و خنده، چگونه مي‌تواند واقعا به صورت بهترين داروها عمل كند. اين محققان دريافته اندكه بخش قدامي يا بيروني قسمت خاكستري رنگ مغز، قسمتي است كه يك موضوع خنده دار بر آن اثرمي كند و واكنش خنده را به وجود مي‌آورد.

در اين ميان، دانشمندي به نام رابرت پروواين، از دانشگاه مريلند در بالتيمور آمريكا، دريافته است كه ما در هنگام گفت‌وگوهاي عادي به نسبت بيشتر مي‌خنديم تا با شنيدن جوك و لطيفه كه گهگاه پيش مي‌آيد. وي مي‌گويد زن‌ها معمولا بيشتر از مردها مي‌خندند، چون مردها، بيشتر به گفتن چيزهاي خنده دارتمايل دارند.

همچنين گروهي معتقدند خنده مسري است؛ همان طور كه خميازه يك نفر ديگران را به خميازه كشيدن وا مي‌دارد. البته ژلاتو لوژيست‌ها يا خنده شناسان هنوز در اين زمينه مدرك علمي ارائه نكرده‌اند، اما بد نيست بدانيد مسري‌ترين مورد خنده در سال 1962 در تانزانيا اتفاق افتاد، و آن هنگامي بود كه يك دسته دختر دانش آموز به خنده‌اي طولاني در آمدند، خنده آنها به افراد دور و بر آنها سرايت كرد، و خنده‌اي كه از اينجا شروع شده بود، ماه‌ها در شهر ادامه يافت!

كمدي براي قلب

در توضيح اثرات سودمند خنده مي‌توان به تأثير آن بر بهبود عملكرد رگ‌هاي خوني و فوايد بيشمار خنده بر قلب اشاره كرد. بر اساس نتايج تحقيقي در دانشگاه پزشكي مريلند، تماشاي فيلم‌هاي كمدي به‌دليل كمك به روان شدن جريان خون، براي قلب مفيد است و باعث بهبود عملكرد رگ‌هاي خوني مي‌شود.

اين نتايج نيز از آنجا به دست آمده است كه گروه تحقيقاتي دانشگاه مريلند در آمريكا از ۲۰ جوان سالم خواستند، ۱۵ تا ۳۰ دقيقه فيلم غم انگيز و خنده‌دار را به شكل جداگانه تماشا كنند. نشان داده شد هنگام تماشاي فيلم‌هاي كمدي، جريان خون در همه شركت‌كنندگان روان‌تر شده و تماشاي فيلم تنها بر يكي از آنها بي‌تأثير بود. محققان اعلام كردند نتيجه بدست آمده، با مصرف يك دوز داروهاي قلبي برابر بود.

در مقابل، به گزارش نشريه تخصصي قلب آمريكا، تماشاي فيلمي نظير «نجات سرباز رايان» كه مملو از صحنه‌هاي جنگي است، نتيجه معكوس داد به اين معنا كه جريان خون افراد مورد مطالعه در اثر اضطراب 35 درصد كاهش پيدا كرد، درحالي كه خنديدن جريان خون را 22 درصد افزايش داد.

روند اين آزمايش هم به گونه‌اي بود كه شركت‌كنندگان از يك شب قبل از انجام آزمايش، از نوشيدن مشروبات الكلي، مصرف ويتأمين يا سبزيجات و انجام ورزش‌هاي سنگين منع شده بودند؛ چرا كه اين موارد مي‌توانند بر شدت جريان خون تأثير بگذارند.

در نهايت، بررسي نتايج اين تحقيقات حاكي از آن بود كه در پي تماشاي بخشي از فيلم اضطراب آور، جريان خون در رگ‌هاي بازوي 14 نفر از 20 داوطلب كاهش پيدا كرد، اما تماشاي فيلم خنده دار باعث تمدد و سست شدن رگ‌هاي خوني 19 نفر از 20 داوطلب شد و محققان دريافتند كه خنديدن باعث اتساع بافت‌هاي تشكيل دهنده جداره داخلي رگ‌هاي خوني، يا اندوتليوم و افزايش جريان خون مي‌شود.

واكنش اندوتليوم، تأثير زيادي بر عملكرد رگ‌هاي خوني و تنظيم جريان خون، انعقاد و غلظت خون دارد. سلول‌هاي اندوتليوم در واكنش به زخم، عفونت يا التهاب شروع به ترشح مواد شيميايي مي‌كند. اين جداره همچنين نقش مهمي در بروز ناراحتي‌هاي قلب و عروق بازي مي‌كند و نقص عملكرد جداره داخلي رگ‌هاي خوني يكي از علائم اوليه ابتلا به ناراحتي‌هاي قلب و عروق است.

دكتر مايكل ميلر، رئيس گروه تحقيقاتي، مي‌گويد: آسيب به اندوتليوم، نخستين مرحله تصلب شرايين (آترواسكلروزيس) است، بنابراين با توجه به نتايج مطالعه ما، قابل درك است كه چرا خنديدن ممكن است براي حفظ سلامت اندوتليوم و كاهش خطر بيماري‌هاي قلب و عروق مفيد باشد.

ميلر معتقد است اگر چه يافته‌هاي اين تحقيق بايد با تحقيقات بيشتر تكميل شوند، اما نتايج فعلي نيز مي‌تواند براي سينماروها جالب باشد. به گفته وي، تفاوت كلي شدت جريان خون ميان وضع پريشان احوالي و خنده بيش از ۵۰ درصد است. وي تأكيد مي‌كند: هفته‌اي 3بار ورزش هر بار به مدت 30 دقيقه و 15 دقيقه خنديدن در روز، بر سلامت عروق تأثير قابل توجهي دارد.

دكتر چارمين گريفيث از بنياد قلب بريتانيا هم در اين زمينه، مي‌گويد: تأثير تغيير حال و احساسات بر قلب و جريان خون به‌خوبي شناخته شده است و به‌نظر مي‌آيد يك خنده خوب، چه از شنيدن يك لطيفه در كنار دوستان باشد يا حين تماشاي فيلمي خنده دار، براي قلب خوب است.

خنديدن، لاغر مي‌كند

از فوايد ديگر خنديدن اين است كه سامانه ايمني بدن را بهبود بخشيده و موجب دريافت سطح بالاتري از اكسيژن مي‌شود. خنده همچنين، به‌دليل ايجاد فعاليت فيزيكي، تمام بدن را تحت‌تأثير قرار داده و عاملي براي سوختن كالري و كاهش وزن اضافي است. براساس پژوهش‌هاي انجام شده، خنديدن، از پيري زودرس هم جلوگيري مي‌كند.

بنابراين، ديدن فيلم‌ها يا خواندن كتاب‌هاي كمدي يا هر وسيله‌اي كه سبب خنديدن شما در طول روز مي‌شود، امري بسيار مفيد براي حفظ سلامت است. همچنين افراد، در هنگام خنديدن تنها به موضوع خنده دار فكر مي‌كنند و به اين شكل فكر خود را از ساير مسائل استرس زا دور نگه مي‌دارند.

به‌عنوان مثال، كساني كه مى خواهند براى كاهش وزن رژيم بگيرند، بهتر است روش ديگري را نيز آزمايش كنند چرا كه دانشمندان دريافته‌اند خنديدن درست و حسابى آنقدر كالرى مى‌سوزاند كه نمى توان ناديده‌اش گرفت.

پژوهشگران آمريكايى معتقدند۱۰ تا ۱۵ دقيقه خنديدن تمام عيار مى تواند به اندازه كالرى موجود در يك تكه شكلات متوسط را بسوزاند. در تحقيق اين دانشمندان، به گروهى از داوطلبان، قسمت‌هايي ازفيلم هاى كمدى را نمايش دادند و ميزان كالرى سوزانده شده توسط آنها را اندازه گرفتند.

نتايج نشان داد كه خنديدن باعث ۲۰ درصد سوختن بيشتر كالرى مى شود و براساس محاسبه اين دانشمندان ۱۰ تا ۱۵ دقيقه خنديدن در روز مى تواند باعث سوزاندن ۵۰ كالرى در روز و ۲ كيلوگرم كاهش وزن در سال شود.

توصيه‌هايي براي شادي

شاد بودن آنقدرها هم سخت نيست. فرهنگ باستاني ايرانيان بر اساس شاد بودن و شاد كردن پايه گذاري شده است تا انسان‌ها بتوانند قدرتمند‌تر و تندرست‌تر زندگي كنند. روان‌شناسان مي‌گويند توصيه‌هاي زير به شما كمك مي‌كند تا شادتر زندگي كنيد:

1 -از چيزهاي بسيار ساده هم مي‌توان لذت برد و شاد شد. ديدن يك منظره زيبا، يك فيلم قشنگ يا يك دوست خوب هم مي‌تواند انسان را شاد كند.

۲ - بهترين حالت را در خودتان و در شرايط موجود اطرافتان پيدا كنيد. هيچ كس همه چيز ندارد و هر كس اندوهي دارد كه با شادي زندگي آميخته است. هنر آن است كه در شرايط سخت بخنديم.

3 - شما نمي‌توانيد همه را از خود خرسند و خشنود كنيد، پس اجازه ندهيد انتقادها شما را نگران كنند.

۴ - اجازه ندهيد ديگران معيارهايتان را تعيين كنند، خودتان باشيد و به چيزي كه نيستيد، تظاهر نكنيد.

5 - كارهاي سودمندي كه از انجام آنها لذت مي‌بريد را بيشتر و بيشتر كنيد.

6 - نفرت و حسادت را از خود دور كنيد، چرا كه اين دو، دشمن روح شما هستند، روح شما را اندوهگين مي‌كنند و هيچ اتفاق خوشي هم برايتان نمي‌افتد.

7 - علايق و دلبستگي‌هاي زيادي داشته باشيد. اگر مسافرت دوست داريد و نمي‌توانيد برويد، سينما را امتحان كنيد. كتاب‌هاي جديد بخوانيد، به پارك برويد يا ورزش و پياده روي كنيد.

8 - گذشته را درگذشته رها كنيد و تنها از آن پند بگيريد و به خاطر داشته باشيد درصورتي كه مشكلي پيش آمد، هميشه به يافتن راه حل آن فكر كنيم نه به خود مشكل.

9 - خودتان را به كاري گوناگون سرگرم و مشغول كنيد. كسي كه سرش گرم باشد فرصتي براي غصه خوردن ندارد!

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان