*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****


 

ايران = چهارشنبه 30 آبانماه 1386

نخواستنى ها را كنار بگذاريد

بسيارى از اتفاقات عادى و مسائل روزمره مى تواند موجب بروز اضطراب و تنش شود. با رعايت چند نكته ساده مى توانيد از ميزان استرسى كه هرروز دچار آن مى شويد، بكاهيد.

سعى كنيد موارد كلى را كه در شما ايجاد استرس مى كند شناسايى كنيد و تا حد ممكن طورى برنامه ريزى كنيد كه در آن شرايط خاص قرار نگيريد.

به عنوان مثال اگر حضور در مكان هاى شلوغ و پرجمعيت شما را مضطرب مى كند، مى توانيد براى خريد، مغازه هاى خلوت تر را انتخاب كنيد يا اين كه به جاى رفتن به سينماهاى شلوغ از ويدئوكلوپ فيلم اجاره كنيد و در منزل ببينيد. اگر دوست داريد محيط اطرافتان خلوت باشد، هرچندوقت يك بار وسايلى را كه در خانه جمع شده اند و شما ديگر از آن ها استفاده نمى كنيد، جمع كنيد و در انبارى بگذاريد يا به نيازمندان بدهيد. در اين صورت محيط خانه خلوت تر مى شود و وسايل خرده ريز و بى فايده از جلوى چشمتان كنار مى رود و در نهايت آرامش بيشترى خواهيدداشت.

اگر جزو آن دسته از افراد هستيد كه معمولاً دير سركار يا سرقرار مى رسيد بهتر است روى يك كاغذ مهم ترين فعاليت هاى روزانه تان را بنويسيد و مشخص كنيد كه براى هر كدام از آنها به چقدر زمان نياز داريد. البته سعى كنيد واقع بين باشيد و زمان را درست تخمين بزنيد. اگر به عنوان مثال ۴۵ دقيقه طول مى كشد تا به محل كارتان برسيد. از خودتان بپرسيد كه صبح ها خانه را به موقع ترك مى كنيد شايد فقط با ۱۰ دقيقه زودتر بيدارشدن بتوانيد به ميزان قابل توجهى از استرس هر روز صبح براى به موقع سر كار رسيدن را بكاهيد.

اگر بعد از نوشتن فهرست متوجه شديد كه براى انجام تمام كارهاى روزمره وقت كافى نداريد، بايد سعى كنيد از خودتان انتظار بيش از حد نداشته باشيد. مهمترين كارها را مشخص كنيد و سعى كنيد آن ها را به خوبى انجام دهيد.

انجام دادن رقابت هاى ورزشى يا حتى تماشاى بازى ها از استاديوم يا تلويزيون هم مى تواند باعث به وجود آمدن اضطراب شود. در درجه اول هدف از اين رقابت ها يا تماشاى آنها لذت و تفريح است. اگر شما بيشتر از آن كه از انجام آنها لذت ببريد عصبى و مضطرب مى شويد، بهتر است آنها را كنار بگذاريد و هنگامى كه دوستانتان از شما دعوت مى كنند تا در يك مسابقه ورزشى شركت كنيد يا مثلاً براى ديدن فوتبال به استاديوم برويد، دعوت آنها را رد كنيد.

با خودتان خلوت كنيد. هرچقدر هم كه سرتان شلوغ است زمانى را به اين اختصاص دهيد كه در تنهايى و سكوت به مشكلاتتان فكر كنيد و راه حل مناسب براى آنها پيدا كنيد. اين روش به شما كمك مى كند تا درك بهترى از موقعيت خود و شرايطى كه در آن هستيد پيدا كنيد و راههاى منطقى براى مقابله با مشكلات پيدا كنيد.

شايد در بين اطرافيانتان افرادى باشند كه ملاقات با آنها براى شما ناخوشايند و پراسترس است. سعى كنيد تا حد ممكن ارتباطتان را با آنها كم كنيد. اگر آنها از اقوامتان هستند، علتى ندارد به خاطر اين مشاجرات و اختلاف نظرها با آنان قطع رابطه كنيد. كافى است هر زمان كه مى خواهيد آنها را به خانه تان دعوت كنيد، چند نفر ديگر از بستگان را هم دعوت كنيد. حضور افراد ديگر موجب مى شود فشار روانى كه به خاطر حضور آن فرد خاص داريد كمتر شود و از طرفى در چنين شرايطى احتمال بروز مشاجره و تنش خيلى كمتر مى شود.

چشم و هم چشمى از هر نوع و در هر زمينه اى از وضعيت ظاهرى گرفته تا اموال و دارايى، تنها نتيجه اى كه دارد استرس و ناراحتى است.

شايد شما هم افرادى را ديده باشيد كه هرچه بتوانند مى كنند تا حس حسادت را در ديگران برانگيزند. ممكن است فقط در حرف ساده به نظر بيايد ولى بايد به خودمان، شرايطمان و دارايى هايمان تا حدودى قانع باشيم. اين بدين معنى نيست كه براى بهتر كردن آنها تلاش نكنيم، بلكه بايد بدانيم تقلاهاى بيهوده براى رسيدن به هدف هاى پوچ يا غيرواقع بينانه و صرفاً به خاطر چشم و هم چشمى ثمره اى جز به هم زدن آسايش زندگى مان نخواهدداشت.

شما تا چه حد سعى مى كنيد با تكنولوژى روز دنيا گام به گام جلو برويد و از آن عقب نيفتيد خريدن جديدترين گوشى هاى تلفن همراه، لپ تاپ و... ممكن است به نظر برسد كه باعث صرفه جويى در وقت و تسريع در كارها مى شود ولى از طرفى خود منبعى براى ايجاد استرس است. حضور اين وسايل باعث مى شود كه بيش از اندازه خود را درگير دنياى كار كنيم يا حتى ميزان فعاليت شغلى مان بسيار فراتر از حد توانمان باشد. قبل از خريد اين گونه وسايل از خود بپرسيد كه آيا واقعاً به آنها نياز داريد از طرف ديگر نگهدارى از اين وسايل الكترونيكى و سالم نگه داشتن آنها خود يك عامل اضطراب به شمار مى رود.

سعى كنيد در يك زمان مشخص فقط يك كار انجام دهيد. به عنوان مثال زمانى كه مشغول ورزش هستيد لزومى ندارد كه به كارهاى عقب افتاده فكر كنيد و موسيقى هم گوش بدهيد.

به خاطر داشته باشيد كه مى توان بعضى وقت ها بدون هيچ استرسى مدتى فقط نشست و هيچ كارى نكرد. اگر بعضى وقت ها احساس مى كنيد كه در يك زمان خاص و كوتاه هيچ كار مفيدى انجام نمى دهيد لازم نيست احساس گناه كنيد.

اگر از بى خوابى، سردرد، سرماخوردگى هاى مكرر و يا معده درد رنج مى بريد، ممكن است يكى از عوامل به وجود آمدن آنها استرس باشد. مرتب عصبانى شدن، نااميد شدن يا هميشه نگران و ناآرام بودن مى تواند توانايى هاى جسمى شما را تا حد زيادى كاهش دهد.

اگر احساس مى كنيد اضطراب اثرات مخربى بر شما گذاشته بهتر است با يك متخصص يا پزشك مشورت كنيد. حتى داشتن كمى اضطراب غيرعادى مى تواند برشخصيت شما تأثير منفى بگذارد.

استرس بيجا باعث مى شود هر روز صبح كه از خواب بيدار مى شويد احساس كنيد اصلاً توانايى و اشتياقى براى شروع يك روز جديد را نداريد.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان