*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

تاثيري بي نظير بر ضمير ناخودآگاه




غلبه بر استرس

" استرس،علل،تاثیرات وشیوه های مقابله با آن"

استرس بطور همزمان بر جسم وروح تاثیر می گذارد واز یکسو موجب نا آرامی درونی،عصبانیت واضطراب می گردد واز سوی دیگربدن اختلالاتی بوجود می آورد. سردردهای هیجانی وتاراحتیهای دستگاه گردش خون ودستگاه گوارش از آن جمله اند. گاهی به نظرمی رسد که جبر زندگی ومشکلات روزمره، راه رسیدن به خونسردی وآسایش را بر ما سد کرده اند.ما شغلمان را بر تمامی فشارها، سختی ها، بی عدالتیها، کشمکشها واضطرابهایی که به همراه دارد یکی از بزرگترین عوامل برهم زننده آسایش جسمی و روحیمان میدانیم. اختلافات زناشویی گاه میزان زیادی استرس بر ما تحمیل می کند. ترس شغلی همه وهمه دست به دست هم می دهند وآرامش ما را سلب می کنند. به این عوامل، تصادفات و حوادث ناگواری نیز اضافه می شوند که علتش را شانس بد می دانیم.

آیا ما قربانیان بی دفاع زندگی متمدن هستیم؟

ظاهرا که این طور است. چرا که آمار بیماریهایی که با استرس ارتباط مستقیمی دارند، مانند فشار خون و سکته قلبی رو به افزایش است. در تحقیقات علمی انجام شده به این نتیجه رسیده اند که می توان تا حد زیادی استرس را از خود دور ساخت. بر خلاف آنچه آدمی فکر می کند استرس، خیلی کم به شرایط بد و رفتارهای آدم های اطراف او بستگی دارد. در بسیاری از مواقع این ما هستیم که برای خودمان استرس ایجاد می کنیم. ما در بسیاری از اوقات ناخود آگاه، موانعی بر سر راه خودمان قرار میدهیم یا اینکه بخاطر برداشتهای اشتباهی که از وضعیتهای مختلف داریم، عکس العملهای بیش از حد تند وعاطفی از خودمان بروز می دهیم…..

جسم وروح در معرض حملات

تاثیر عوامل ایجاد کننده استرس بر روی بدن انسانها بری اولین بار توسط محقق اتریشی"هانس سلیه" بصورت سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفت.او توجه خود را بیش از هر چیز به محرکهای فیزیکی مانند صدا، سرما، نارسائیهای غذایی، بی خوابی وامثال آنها معطوف کرد. وی طی آزمایشاتش ثابت کرد که ارگانیسم بدن تحت استرس، تغییرات چشمگیری پیدا می کند. اینکه ما چگونه بر مسائل ومشکلاتی که زندگی بر سر راهمان قرار می دهد غالب شویم، فقط به چگونگی آن مصائب و مشکلات مربوط نمی شود، چیزی که نهایتا تعیین می کند که جسم وروان فردی در مواجهه با یک وضعیت بخصوص، واکنشی آرام خواهد داشت یا واکنشی استرس زا، بر داشت ودیدگاه شخصی، نسبت به آن وضعیت است.

جهان درون ما تحت فشار است

اینکه تحریک شدن دنیای درونی ما به استرس می انجامد یا خیر، بستگی چندانی با شدت وتعداد این تحرکات ندارد. عامل تعیین کننده اصلی این است که ما تا چه حد بتوانیم هیجاناتی که با تحریک شدن احساساتمان بوجود می آیند را تعدیل کنیم. مهمترین عامل برای جلوگیری از حالت استرس مدام این است که شخص بتواند پس از تحریک، به سرعت به حالت آرامش برسد. این توانایی تا حد زیادی به دید کلی ما نسبت به زندگی وهمچنین به ثبات روحی، اعتماد به نفس وانعطاف پذیری ما بستگی دارد. باید توجه داشت که هر استرسی مضر می باشد. بعنوان مثال: اشخاصی چون کوهنوردان یا ماجراجویان و یا حتی کسانی که ورزشهای فکری انجام می دهند پس از انجام دادن کارهایی که حداکثر توان آنها را طلب می کنند، نه تنها به بیماریهای روحی وجسمی مبتلا نمی شوند، بلکه احساس رضایتمندی وحتی شادی نیز میکنند.

این نوع استرس که تاثیرات مثبتی به همراه دارد را استرس شادی بخش (Eu-Strees) می نامند. اکثر ما به هنگام انجام کارهای هیجان انگیز با این نوع استرس آشنا شده ایم. زندگی هنگامی به نظر ما جالب می آید که آنقدر هیجان داشته باشد که خسته کننده نشود ولی هیجان آن، آنقدر نباشد که منجر به بر هم خوردن دائمی آرامش درونیمان گردد. پس هیجانات دائمی، دشمنان اصلی آسایش وراحتی روح ما هستند. حتی اگر از وجود چنین هیجاناتی آگاه نباشیم. در بسیاری از مواقع فرو خوردن هیجانات، منجر به ایجاد هیجانات درونی طولانی مدتی میشوند که غالبا آنها را عادی می پنداریم. ولی همین هیجانات درونی ممکن است باعث بروز عصبانیت، نارضایتی، زخم معده، پیری زودرس و حتی سکته شوند.

آیا شما به نظر خودتان جزو آن دسته از انسانهایی هستید که در معرض فشار مداوم قرار دارند و خطر بروز استرس در آنها زیاد است؟

دکتر جیمز نورا، روانشناس آمریکایی، فهرستی از مشخصات بارز شخصیتهایی تهیه کرده است که این چنین تحت فشار هستند و خطر بروز بیماریهای دارای ریشه روانی (مانند اختلالات دستگاه گردش خون وقلب) در آنها بالا است. حتی اگر شما یک خانم خانه دار باشید میتوانید مشاهدات زیر را با وضعیت خودتان انطباق دهید ومیزان استرس پذیری خودتان را ارزیابی نمایید. به سوالات زیر با یک آری یا خیر صادقانه پاسخ دهید:

1- آیا بعضی وقتها احساس می کنید که روز برای انجام دادن همه کارهای شما بسیار کوتاه است؟

2- آیا حرکات شما در هنگام صحبت بسیار پرانرژی است؟

3- آیا اکثرا با عجله غذا مي خورید؟

4- آیا احساس می کنید که در زندگیتان همه چیز بیش از اندازه کند پیش می رود؟

5- آیا زیاد پیش می آید که صحبت دیگران را قطع کنید؟ آیا زیاد پیش می آید که جملات شخص هم صحبتتان را به پایان برسانید؟

6- جلوی شما راننده ای بسیار کند رانندگی می کند، آیا ناآرام یا عصبانی می شوید؟

7- آیا هنگامی که در صف می ایستید حوصله تان سر مي رود؟

8- آیا کارهای روزمره، شما را آزار می دهد و فکر می کنید که این کارها شما را از انجام کارهای مهمتر باز داشته اند؟

9- آیا اکثر کتاب ها را اریب می خوانید تا با تندخوانی آنها را هرچه سریعتر به پایان برسانید؟

10- آیا در افکار وکارهایتان اغلب به چند چیز بطور همزمان می پردازید؟

11- آیا در اوقات فراغت و در مسافرتها نیز به مشکلات کاری یا خانوادگی فکر می کنید؟

12- آیا معمولا آخرین کلمات یک جمله را سریعتر از کلمات اول آن ادا می کنید؟

13- آیا صحبت کردن در مورد موضوعاتی که به هیچوجه برایتان جالب نیستند، مشکل است؟

14- آیا در اوقات فراغت و در مسافرتها، همواره احساس می کنید که باید کاری انجام دهید؟

15- آیا برنامه زمانیتان را معمولا چنان پر می کنید که در آن، وقتی برای اتفاقات غیرمنتظره درنظر گرفته نمی شود؟

16- آیا زیاد دندانهایتان را به هم می فشارید يا دندان قروچه می کنید؟

17- آیا زیاد پیش می آید که با خودتان کار به خانه بیاورید تا در اوقات فراغتتان آن را انجام دهید؟

18- آیا زیاد پیش می آید که با نظری انتقادی نتیجه کارهای خودتان را با نتیجه کارهای دیگران مقایسه کنید؟

19- آیا به هنگام گفتگو مشتهایتان را گره میکنید تا تاکید بیشتری بر حرفهایتان بکنید؟

20- آیا دوست داشتید شغل دیگری داشتید؟

دکتر نورا در رابطه با استرس به این نتیجه رسیده است که:

اگر شما به کمتر از 9 سوال جواب مثبت داده باشید، استرس نمی تواند آسیب زیادی به سلامتی شما وارد بیاورد. اگر بین 9 تا 13 سوال، جواب مثبت داده باشید، میزان استرس در شما زیاد است ولی هنوز جزو گروهی به حساب نمی آیید که سلامتی آنها در معرض خطر است. ولی اگر بیش از 13 مورد از موارد فوق در شما صدق کنند، باید حتما سعی کنید که کمتر به خود فشار بیاورید و آرامتر شوید و خونسردی بیشتری را در زندگی خود وارد نمایید. چرا که نه تنها اعصاب شما تحت فشار قرار گرفته اند بلکه سلامتی شما نیز در خطر می باشد و در طولانی مدت می تواند آسیبهای غیرقابل جبرانی را به جسم وروح شما وارد کند.

با استرس خود چه کنم؟

آرام شدن، خونسرد بودن و.....گفتنش آسان است. در واقع همه انسانها به دنبال همین هستند. ولی متاسفانه افراد زیادی به این اهداف دست نمی یابند. پس چه باید کرد؟ اکنون دیگر همگان می دانند که مواد به ظاهر تسکین دهنده شیمیایی از قبیل الکل، داروها وسایر مواد مخدر، استرس را از بین نمی برند، بلکه موقتا موجب فراموش شدن آن می شوند و در نهایت، اعتیاد نیز به دنبال می آورند. ولی اکثر افراد توجهی به این مسئله ندارند. فرو خوردن احساسات ناخوشایند، ممکن است موجب بروز آرامشی ظاهری گردد ولی کشمکشهای درونی همچنان ادامه خواهد داشت وشدتشان نیز افزایش خواهد یافت. سرطان شناسان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که انسانهایی که دائما احساسات خود را فرو می خورند، بیشتر در معرض ابتلا به تومور هستند تا انسانهای برونگرا. پس باید با این مشکل، ریشه ای برخورد کنیم. ثابت شده است که دو روش تمرینات آرامش بخش مداوم ومقابله فعالانه با استرس (یا به عبارت دیگر ا بین بردن تنشها) سلاحهای مناسبی برای مبارزه با استرس هستند.

روش زیر به شما کمک خواهد کرد که خونسردتر ومتعادلتر شوید:

قدم اول: جمع بندی کنید. یک برگ کاغذ بدست گیرید وتمامی وضعیتهایی که به آنها مشکل دارید وشما را تحت فشار می گذارند را یادداشت نمایید.

این جمله را برای تمامی مشکلاتتان کامل نمایید تا دیگر هیچ مشکلی به ذهنتان نرسد:

(من بسیار راضیتر وآرامتربودم اگر.....) به عنوان مثال:

_من بسیار راضیتر وآرامتر بودم اگر او با من مهربانتر بود.

_من بسیار راضیتر وآرامتر بودم اگر چول بیشتری داشتم.

_من بسیار راضیتر وآرامتر بودم اگر می توانستم به او کمک کنم.

بهتر است این جمله را برای تمامی مشکلات کوچک وبزرگ خود کامل کرده وپاسخ هایتان را بر روی یک کاغذ یادداشت نمایید تا عملا ببینید چه چیزهایی موجب ایجاد تنش در شما شده اند.

قدم دوم: عواملی که در شما ایجاد استرس می کنند را در یک مقیاس درجه بندی شده از 0 تا 10 طبقه بندی کنید. مشکلات و مسائل مختلف شدت های متفاوتی دارند. شماره صفر به این معنی است که شما هیچ تنش درونی احساس نمی کنید. شماره 10 نماینده احساس وحشت وآماده باش کامل می باشد. نمره هر وضعیتی را در جلو وضعیت مربوطه بنویسید.

قدم سوم: با آسان ترین تمرین شروع کرده و بر روی عامل آزاردهنده ای تمرکز کنید که کمترین نمره را دریافت کرده است و برای از بین بردن آن، برنامه ریزی کنید.همیشه در نظر داشته باشید که برای هر مشکلی ممکن است چند راه حل وجود داشته باشد. گاهی ممکن است سیاست، مناسبتر از اقدام مستقیم باشد. در مقابل، مشکلاتی نیز وجود دارند که تنها با گفتگویی صریح وبدون رودربایستی وحتی تند حل می شوند. حال سعی کنید مشکل مورد نظر را به کرات در ذهنتان ترسیم نمایید ومجسم کنید که چگونه برای رفع آن اقدام خواهید کرد. پس از این تمرین ذهنی، از درون تکانی به خود بدهید و آن عامل آزار دهنده را برای همیشه از زندگیتان خارج کنید. در مورد همه عوامل مشکل ساز دیگر نیز به همین منوال رفتار کنید. اگر به هنگام بررسی عوامل ایجاد کننده استرس متوجه شدید که تنش درونی شما در وضعیتهای عادی (مانند مکالمات تلفنی یا به هنگام خرید) به 5 تا 10 واحد می رسد، بهتر است به جای اینکه به تنهایی اقدامی کنید، از یک روانشناس کمک بخواهید، زیرا که چنین حالتهایی را می توان در چند جلسه مشاوره وروان درمانی از بین برد.

قدم چهارم: سبکتر برنامه ریزی کنید.در بسیاری از اوقات، انسانها با پر کردن بیش از حد برنامه شان خود را تحت فشار قرار می دهند وبا در نظر نگرفتن اتفاقات غیر مترقبه در برنامه هایشان، وقت آزادی را برای تمدد اعصاب باقی نمی گذارند.

آرام باشید. اگر راه وروشی برای آرامش یافتن می شناسید،آن را بکار بندید. هم روش خود القایی وهم تمرینات مدیتیشین می توانند شما را در رسیدن به آرامش درونی یاری کنند.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان