*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

هر چه بيشتر تلويزيون تماشا كنيد، بيشتر چاق مى شويد


ايران = يكشنبه 18 آذرماه 1386

غزاله مرعشى

در سال هاى اخير چاقى كودكان بسيار شايع شده است و علت آن هم مصرف بيش از حد غذاهاى چرب و پركالرى و كم تحركى است. تشويق كردن بچه ها به ورزش و انجام بازى هاى پرتحرك باعث مى شود آن ها سالم تر باشند و اضافه وزن پيدا نكنند.

شما بايد الگوى خوبى براى فرزندانتان باشيد، پس بهتر است اول از همه از خودتان شروع كنيد. چطور مى توانيد بچه ها را متقاعد كنيد كه به جاى تماشاى تلويزيون، ورزش و بازى كنند درحالى كه خودتان تمام اوقات فراغت تان را جلوى تلويزيون مى گذرانيد

خريدن دوچرخه، اتلاف پول نيست بلكه سرمايه گذارى روى سلامتى است. مى توانيد با دوچرخه هاى خودتان يا دوچرخه هايى كه كرايه مى كنيد، هر چند وقت يك بار در پارك هايى كه پيست مخصوص دارند يا در فضاهايى كه براى دوچرخه سوارى امن است، با فرزندانتان دوچرخه سوارى كنيد يا زمانى كه به خريد مى رويد يا مى خواهيد بچه ها را به مدرسه برسانيد، به جاى استفاده از ماشين پياده روى كنيد. اين ها روش هايى ساده است كه مى توانيد به كار گيريد تا عادات خوب ورزش كردن و تحرك داشتن را در فرزندانتان بپرورانيد.

اگر بچه ها در زمينه ورزشى خاص استعداد دارند يا به آن علاقه نشان مى دهند، آنان را حمايت كنيد. اگر مشكلى دارند كه آن ها را از ورزش كردن باز مى دارد، سعى كنيد آن مشكل را برطرف كنيد. مثلاً اگر فرزندتان به آسم مبتلاست و در حين ورزش و فعاليت مشكل تنفسى پيدا مى كند با پزشكش مشورت كنيد و ورزشى خاص برايش انتخاب كنيد تا بتواند به طور منظم به آن بپردازد. فراموش نكنيد كه ورزش كردن موجب بهبود بسيارى از بيمارى هاى جسمى مى شود. ورزش شنا يكى از سالم ترين ورزش ها براى افرادى است كه از نظر جسمى نمى توانند ورزش هاى بسيار پرتحرك را انجام دهند. از طرفى چون بچه ها به آب بازى علاقه دارند، حتماً از شنا خوششان خواهد آمد. اگر بچه ها در بيرون از مدرسه به ورزش كردن بپردازند، اعتماد به نفسشان افزايش پيدا مى كند و به انجام ورزش هاى تيمى و فعاليت هاى گروهى در مدرسه علاقه بيشترى نشان خواهند داد. سعى كنيد ورزش و فعاليت را براى فرزندانتان به صورت تفريح جلوه دهيد نه تكليف. اگر فرزندتان از انجام ورزش هاى گروهى خوشش نمى آيد سعى كنيد نظر او را به ورزش هاى انفرادى جلب كنيد و علاقه او را در اين زمينه كشف كنيد. بچه هاى درون گرا معمولاً ورزش هاى انفرادى را به ورزش هاى تيمى ترجيح مى دهند.

نوع ورزش بايد با سن كودك متناسب باشد. براى خردسالان انجام بازى هاى مهيج و پرتحرك مانند دويدن، حفظ تعادل، پرش، شوت كردن و پرتاب كردن مناسب است. كودكان شش تا ۱۲ سال مى توانند به ورزش هايى بپردازند كه در آنها استعداد بيشترى دارند. يكى از علت هاى چاقى كودكان زياده روى در تماشاى تلويزيون يا انجام بازى هاى رايانه اى است. والدين بايد سعى كنند بچه ها را به انجام دادن تفريحات پرتحرك علاقه مند كنند. هرگز تلويزيون و رايانه را در اتاق خواب بچه ها نگذاريد. در بعضى از خانواده ها تلويزيون هميشه روشن است حتى اگر كسى آن را تماشا نكند. همه اين ها علاقه بچه ها به تماشاى تلويزيون را افزايش مى دهد و هر چه تعداد ساعاتى كه او جلوى تلويزيون يا رايانه مى گذراند بيشتر باشد، اضافه وزنش هم بيشتر خواهد شد.

براى فرزندانتان اسباب بازى هايى تهيه كنيد كه با آنها بتوانند بازى هاى پرتحرك انجام دهند، مانند طناب بازى و به بچه ها بازى هايى را ياد بدهيد كه آنان را مجبور به انجام فعاليت بدنى كند مانند لى لى و گرگم به هوا.

اجازه ندهيد بچه ها هر چقدر كه دوست دارند تلويزيون نگاه كنند يا بازى هاى رايانه اى انجام دهند.

براى آنها محدوديت زمانى قائل شويد، مثلاً يك ساعت در روز براى تماشاى تلويزيون و نيم ساعت براى بازى هاى رايانه اى. مى توانيد از بچه ها بخواهيد دقيقاً برابر همان زمانى را كه صرف تلويزيون و رايانه مى كنند ورزش كنند. مثلاً به ازاى هر ۳۰ دقيقه تماشاى تلويزيون ۳۰ دقيقه فعاليت بدنى انجام دهند.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان