*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

موفقيت از آن كساني است كه ذهنيت موفق دارند




گذشته را رها كن ، به آينده بيانديش

با توجه به آمار تکان‌‌دهنده و روبه رشدي که امروزه در مورد شمار مبتلا‌يان به افسردگي وجود دارد، لزوم تغييرات دروني به‌منظور زندگي بهتر و سالم‌تر و بهره بردن از سلامت جسمي و روحي براي سازندگي مفيد‌تر جامعه، امري حياتي تلقي مي‌شود. لذا پول را فراموش کنيد و نگران گذر عمر و از دست رفتن جواني نباشيد. بلکه رفتار و افکار خوشايندي داشته باشيد تا بتوانيد خوشحال باشيد و از نعمت جواني و زندگي لذت ببريد.

حتي در دنياي ماشيني امروز نيز بسياري افراد خوشحال هستند و خوب زندگي مي‌کنند. جالب است بدانيد که محققان دريافته‌اند که سلامتي و کارايي افراد تا حد زيادي تحت تاثير ويژگي‌هاي شخصيتي و دروني آنهاست.

اين تحقيق10ساله نشان مي‌‌دهد که صرف نظر از تغيير در وضعيت تاهل- شغل يا محل اقامت افرادي که در سال 1973 روحيه خوبي داشته‌اند و خوشحال بوده‌اند در سال 1983 نيز روحيه خوبي داشته‌اند. در صورتي که در مدت اين دهه اتفاقات خوب يا بد بسياري در زندگي‌شان رخ داده است.

اما نکته اصلي اينجاست که چگونه مي‌توان روحيه شاداب و خوي خوشحال داشت؟ چه کساني از ناملايمات زندگي نيز ناراحت و افسرده نمي‌شوند؟

در پاسخ بايد گفت چهار شيوه اصلي و مهم وجود دارد تا افراد خوشحال باشند:

1- عزت نفس:

افراد خوشحال، خود را دوست دارند.

در دهه 1980 هيچ موضوعي به‌اندازه خود و خويشتن، روان شناسان را مشغول نکرد. بسياري از گزارش ها حاکي از آن است که افراد باعزت نفس بالا، از سلامتي بيشتري برخوردارند و حتي در زندگي خانوادگي ، شغلي و جمع‌هاي دوستانه نيز رضايت بيشتري دارند. به عبارت ديگر، وقتي افراد خود را مي‌پذيرند، زندگي و پستي و بلندي هاي‌ آن را نيز مي‌پذيرند و احساس خوبي در مورد آن دارند.

در حال حاضر، داشتن عزت نفس بيشتر، امري محال نيست زيرا بسياري از کتاب‌ها، مقالات و برنامه‌ها در مورد اينکه به‌خودمان احترام بگذاريم، توانايي‌هاي خود را تقويت کرده و مثبت بينديشيم و احساس قرباني بودن و بدبختي نکنيم،وجود دارد که مي‌توانيم از آنها بهره‌مند شويم.

بايد گفتار منفي را نيز قطع کنيم. براي اينکه در زندگي به محبت برسيم بايد ابتدا به خودمان علاقه داشته باشيم.

در ارزيابي عزت نفس، افراد در شرايط گوناگوني قرار مي‌گيرند ولي هيچ‌کس نمره صفر نمي‌گيرد زيرا ممکن است عزت نفس ما ضعيف باشد اما در اعماق وجودمان داراي آن هستيم پس بايد آنرا تقويت کنيم. بد نيست بدانيد افرادي که عزت نفس ضعيفي دارند، در کلام خود به جاي عبارت «من خوب فکر مي‌کنم» مي‌گويند «گاهي اوقات يا تا حدي خوب فکر مي‌کنم.»

از طرف ديگر افرادي که عزت نفس خوبي دارند مايل به برقراري روابط بيشتر اجتماعي با ديگران هستند. چنين افرادي در روابط اجتماعي مسئوليت‌پذير هستند و بيشتر سعي مي‌کنند کارهاي مثبت انجام دهند زيرا خود را مسئول و پاسخ‌گوي کردارشان مي‌دانند. بيشتر به موفقيت فکر مي‌کنند تا شکست. به‌همين دليل مرتب از خود نمي‌پرسند: «مگر من چه کرده‌ام که مستحق چنين مشکلي باشم ؟» زيرا مي‌‌دانند که گفتار و رفتارشان پيامد و عواقبي دارد پس تمايل دارند کارهايي انجام دهند که پيامدهاي مثبت داشته باشد تا در انتها پشيمان نشوند.

البته بسياري افراد نيز خود را بهتر از متوسط مي‌بينند ودر قضاوت‌هايشان نسبت به رفتار گذشته‌شان همواره خود را محق مي دانند که اين امر نبايد با عزت نفس اشتباه گرفته شود. ما بايد بتوانيم به عقايد و نظرات ديگران احترام بگذاريم و در مواردي نيز با افراد آگاه‌تر از خودمان مشورت نماييم. زيرا در غيراين صورت فقط خود را کامل مي‌پنداريم و هيچ حرکت و رفتار مغاير به تمايل خود را نخواهيم پذيرفت که خود اين موضوع نيز مي‌تواند منجر به افسردگي و ياس شود.

مرتب خود را با ديگراني که از نظر خانوادگي، درآمد و تحصيل از شما بالاتر هستند مقايسه نکنيد بلکه سعي کنيد با اميد به خدا و تکيه بر توانايي‌هايتان خود را باور کرده و به سمت کمال حرکت نماييد.

نهايتاً اين که

عزت نفس بايد مثبت و واقع‌گرايانه باشد، زيرا بر مبناي دستاوردهاي واقعي افراد شکل مي‌گيرد. بايد واقعيت آنچه هستيم بپذيريم تا احساس خوبي داشته باشيم.

2- خوش‌بيني:

افراد خوشحال، اميدوار هستند.

چنانچه موافق باشيد که «همه افراد شانس کافي براي انجام تقريباً همه کارها دارند» اميدوار هستيد. وقتي به کار جديد دست مي‌زنيد، انتظار موفقيت داشته باشيد نه شکست. به‌عبارت ديگر، وقتي به يک ليوان نصفه نگاه مي‌کنيد، نيمه پر آن را ببينيد، تا خوشحال‌تر باشيد.

در ضمن افراد خوش‌بين، سالم‌تر هستند. آنها در مواجهه با مشکلات نمي‌گويند:«در جايي اشتباه کردم اما سعي مي‌کنم دوباره همه چيز را درست کنم.» چنين افرادي کم‌تر آسيب‌پذيرند و نسبت به بيماري‌ها نيز قوي‌تر هستند. چنين افرادي حتي در مراحل گوناگون بيماري نيز آثار خفيف‌تر از خود بروز مي‌دهند در صورتي که افراد بدبين با يک بيماري نه چندان جدي نيز از پا مي‌افتند.

وقتي مي‌خواهيد کاري را انجام دهيد- اگر خوش‌بين باشيد- حتي موانع موجود را نيز فرصتي براي يافتن راهي جديدتر و بهتر تلقي مي‌کنيد.

اگر خوش‌بين باشيد به جاي «نه» بيشتر مي‌گوييد «بله».

در اين بخش نيز لازم به‌ذکر است که واقع‌بين باشيد و اهداف محال و غيرقابل دسترس براي خود تعيين نکنيد تا با نرسيدن به آنها انگيزه لازم و کافي را براي ادامه از دست بدهيد.

بسياري افراد حتي در مورد ازدواج نيز چنان روياپردازي مي‌کنند که با عدم تحقيق هر مورد احساس شکست در ازدواج و بدبختي مي‌کنند.

بايد به اندازه کافي خوش‌بين بود تا بتوان حرکت کرد و به اندازه‌اي واقع‌گرا بود که افکار و رفتار را کنترل نمود و به هر کاري دست نزد.

3- برون‌گرايي:

افراد خوشحال، در خود نمي‌مانند.

مطالعات گوناگون حاکي از آن هستند که افراد برون‌گرا و اجتماعي افرادي هستند که رضايت بيشتري از زندگي داشته و خوشحال‌ترند. البته بخشي از برون‌گرايي مربوط به ذات و خلق وخوي افراد است. بدين‌معنا که، برخي ذاتاً شاداب‌تر و گرم‌تر مي‌باشند. آنها با وارد شدن به‌ اتاقي که پر از افراد گوناگون است به راحتي وارد شده و خود را معرفي کرده و با افراد صميمانه برخورد مي‌کنند. بدين صورت بهتر هم پذيرفته مي‌شوند.

اما اين مسئله تا حدي هم اکتسابي است و افراد درون‌گرا نيز مي‌توانند با تمرين، آداب اجتماعي را بهتر و بيشتر به‌جاي آورند. ديگران را دوست بدارند و دوست داشته شوند.

چنين تفکري به‌تحقق تجربه‌هاي مطلوب‌تر کمک مي‌کند. گويي طبيعت و روزگار نيز افراد برون‌گرا را بيشتر حمايت مي‌کند. چنين افرادي راحت‌تر ازدواج مي‌کنند. احتمال اينکه شغل بهتري پيدا کنند و دوستان صميمي داشته باشند ،بيشتر است.

برون گرايان بيشتر با مردم در تعامل بوده و دوستان بيشتري دارند. در فعاليت‌هاي اجتماعي نيز بيشتر شرکت کرده و شايد همين مورد برخورد با افراد گوناگون ، فرصت‌هاي مختلفي را برايشان ايجاد مي‌کند.

4- کنترل شخصي:

افراد خوشحال معتقدند که :خودشان قادر به انتخاب سرنوشت خود هستند.

تحقيقات حاکي از اين است که احساس قوي کنترل بر امور شخصي در افراد ،بيش از هر عامل ديگري موجب بروز احساست مثبت و حس رضايت از زندگي و خوشحالي مي‌باشد.

اگر دقت کرده باشيد برخي افراد به اين عبارات فکر کرده و آنها را بيان مي‌کنند: «من نقشي در خوشبختي يا بدبختي خود ندارم» يا «زندگي مرا با خود برده و من نمي‌توانم در جهتي که مي‌روم دخالت کنم» يا «جهان فقط به کام برخي افراد قدرتمند است.»

چنين عباراتي نمايان‌گر احساس عجز فرد مي‌باشد و در نتيجه استرس بيشتر و ناکامي در زندگي نيز از پيامدهاي آن خواهد بود.

در مقابل افرادي که احساس کنترل بر امور شخصي و خويشتن دارند از سلامت جسمي و روحي بيشتري نيز برخوردارند. از حق انتخاب خود در زندگي لذت برده و 93درصد آنها افرادي فعال، آگاه و خوشحال هستند. چرا که اين احساس کنترل همواره با نوعي مديريت در امور همراه است و اين مديريت با مديريت زمان همراه شده و زماني که فرد حداکثر استفاده را از زمان خود مي‌کند، بديهي است که نتيجه بهتري هم مي‌گيرد و به دستاوردهاي بيشتري مي‌رسد که موجب اعتماد به نفس بيشتر و خوشحالي او مي‌باشد.

*نهايتاً چگونه خوشحال باشيم؟

- تاکنون به اندازه کافي گفته شد که خوشحالي به‌دنبال احساس عزت نفس پديد مي‌آيد و خوش‌بيني نيز در اين ميان نقش قابل توجهي ايفا مي‌کند. اما اينکه ما بايد خود را تقويت کنيم، مورد ديگري است.

نخسيتن گام اين است که خود را مسئول اتفاقات و مسائلي که برايمان رخ مي‌دهد بدانيم. بدين ترتيب براي بهتر شدن‌شان تلاش مي‌کنيم و موقعيت خود را در جهان هستي ارتقا مي‌دهيم.

شايد جالب باشد که بدانيد، تحقيقات نشان مي‌دهد اکثر افراد موفق در دوران کودکي با مشکلات بسياري روبه رو بوده‌اند. همين مشکلات انگيزه‌اي به آنها داده که بخواهند سرنوشت خود را به‌دست گيرند و در اين راه از تمام توان خود استفاده کنند. بدين ترتيب قابليت‌ها و شايستگي‌ها‌ي آنان شکوفا شده و به‌تدريج موفق شده‌اند.

پس به ياد داشته باشيد که انگيزه، ثبات، توسعه فکر و انديشه، توافق ، مصالحه و آگاهي از جمله عوامل تأثير گذارند.

بايد بپذيريم که قدرت تأثير بر سرنوشت خود را داريم. حداقل مي‌توانيم حضور اجتماعي خود را موثرتر و مطلوب‌تر گردانيم.

ما شايد محصول گذشته خود باشيم، اما آنچه مي‌توايم توليد کرده و به وجود آوريم، آينده است

شخصيت انسان مانند رنگ چشم برنامه‌ريزي نشده تا هرگز قابل تغيير نباشد. پس حرکت کنيد و مطمئن باشيد با وجود تمام محدوديت‌هايي که در زندگي هر يک از ما وجود دارد، مي‌توانيم انتخاب کنيم و بهتر و موثرتر بينديشيم و زندگي کنيم.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان