*****        منتظر نظرات و پيشنهادات شما همكاران گرامي هستيم *****

ده فرمان براي مقابله با سرطان



آگاهی به این موضوع که شما مبتلا به بیماری سرطان شده‌اید، تجربه‌ای بسیار سخت است.

بعد از تشخیص سرطان شاید شما احساس دلواپسی و ترس کنید یا در هم بشکنید و متعجب از اینکه چگونه در روزهایی که در پیش دارید با این بیماری مقابله خواهید کرد. در اینجا به 10 نکته در مورد مقابله با بیماری سرطان اشاره شده است.

1- اطلاعات مفید در مورد تشخیص بیماری سرطان جمع‌آوری کنید: سعی کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید، اطلاعات سودمند و مفید که تا حد امکان به تشخیص بیماری شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید در اولین جلساتی که با پزشکان دارید یکی از افراد خانواده یا یکی از دوستان را همراه با خود ببرید. سوالات و مواردی که باعث نگرانی شما می‌شوند را پیشاپیش بر روی کاغذی یادداشت کنید و همراه خود بیاورید. سوالاتی که باید از پزشک سوال کنید:

- من مبتلا به چه نوع سرطانی هستم؟

- سرطان در کجا پدید آمده است؟

- آیا سرطان پخش شده است؟

- آیا بیماری من قابل درمان است؟

- انواع درمان من چیست؟

- در چه حالت درمان من سودمند خواهد بود؟

- در طول درمان باید منتظر چه چیزهایی باشم؟

- عوارض جانبی درمان من چیست؟

- در چه مواقعی باید با پزشکم تماس بگیرم؟

- من چه کارهایی می‌توانم انجام بدهم تا سرطان من برنگردد؟

- آیا این امکان هست که فرزندانم یا دیگر افراد خانوادهام مبتلا به این بیماری شوند؟

2- راه‌های ارتباطی را باز نگه دارید: صادق باشید و رابطههای دو طرفه با کسانی که دوستشان می‌دارید را نگه دارید. پزشک شما، دوستانتان و دیگران می‌توانند به شما کمک کنند. شاید شما مشخصاً احساس کنید از بقیه جدا شدید، چرا که افراد شما را از اخبار بد مطلع نمی‌کنند. اگر شما در مقابل آنها مقاومت کنید و دیگران با شما احساس راحتی کنند، می‌توانید از هم قوت قلب بگیرید.

3- تغییرات فیزیکی که ممکن است در طول درمان ایجاد شود را پیش‌بینی کنید: پزشک شما تغییراتی که شما باید پیشبینی کنید را به شما می‌گوید. اگر داروهای شما باعث شود شما موهای خود را از دست بدهید٬ می‌توانید از ابزارهای تطبیقی مثل کلاه گیس، پوستیش، تکه‌های مو و آرایش استفاده کنید. بعد از تشخیص سرطان قبل از اینکه شروع به درمان کنید بهترین وقت برای این است که شما خود را برای هرگونه تغییری آماده کنید. خودتان را از هم اکنون آماده کنید تا بهتر بتوانید با این بیماری مقابله کنید.

4- ادامه دادن یک زندگی سالم: این نکته می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. خوردن یک رژیم غذایی سالم شامل انواع مختلف غذاها و استراحت کافی ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید با اضطراب، استرس و خستگی ناشی از سرطان و درمانش مقابله کنید. تمرینات و مشارکت در فعالیت‌های لذتبخش نیز سودمند خواهد بود. این اطلاعات که به افراد پیشنهاد شده و افرادی که در طول درمان تمرینات بدنی دارند این امکان را می‌دهد که زندگی طولانی‌تری داشته باشند.

5- به دوستان و افراد خانواده خود اجازه دهید به شما کمک کنند: دوستان و اقوام می‌توانند با شما به مسافرت‌های دسته جمعی بیایند و به شما کمک کنند تا کارهای دشوار و طاقت‌فرسای خانه را انجام دهید. یاد بگیرید که کمک آنها را بپذیرید. پذیرفتن کمک از کسانی که به شما علاقه دارند این حس را در آنها به وجود میآورد که در لحظات دشوار زندگی با شما سهیم هستند. همچنین خود شما نیز افراد خانواده را تشویق کنید تا در صورت لزوم به شما کمک کنند. تشخیص بیماری سرطان تأثیرات بدی بر روی خانواده بیمار دارد و اضطراب را بیشتر می‌کند. مخصوصاً این تأثیر بر روی شخصی که از بیمار مراقبت می‌کند بیشتر است. پذیرفتن کمک در طبخ غذا و کارهای مشکل از همسایگان یا دوستان راههایی است که برای جلوگیری از کم کردن استرس و اضطراب پرستار بیماران سرطانی.

6- اهداف و اولویت‌های زندگی خود را مرور کنید: تصمیم بگیرید که واقعاً چه چیزی در زندگی شما مهم است. از فعالیت‌هایی که به آن علاقه ندارید دوری کنید و اگر لازم باشد سعی کنید یک سرگرمی تازه ایجاد کنید. افکار و احساساتتان را با آنها شریک کنید. ارتباطات به شما کمک می‌کند که از اضطراب و استرس ناشی از این بیماری بکاهید.

7- سعی کنید زندگی معمولی خود را ادامه دهید: زندگی معمولی را ادامه دهید، ولی مد نظر داشته باشید که در صورت امکان در روال عادی زندگی تعدیل داشته باشید. هر روز همانگونه که هست در لحظه سپری کنید. در شرایطی که آینده نامشخص است مسلط شدن به این استراتژی (دم را غنیمت شمردن) آسان‌تر است، زیرا که برنامه‌ریزی و سازماندهی ممکن است که ناگهان در هم بریزد.

8- مبارزه با افکار موهوم و غلط: بعضی از افکار موهوم در مورد بیماری سرطان هنوز وجود دارد. دوستان شما ممکن است در این فکر باشند که سرطان بیماری‌ای واگیردار است یا همکاران شما ممکن است در مورد سلامت شما برای انجام و ادامه کارهایتان شک داشته باشند یا عدهای از روی ترس چیزهای اشتباهی بگویند. در برابر رفتار دیگران مصمم باشید. به دوستان خود یادآور شوید که اگر چه سرطان یک بخش ترسناک از زندگی شماست٬ ولی این باعث نمی‌شود که آنها از اینکه در کنار شما باشند بترسند.

9- اختیارات بیمه: اگر شما مشغول به کار هستید٬ ممکن است احساس کنید به دام افتاده‌اید، زیرا به خاطر ترس از نداشتن شرایط بیمه جدید نمی‌توانید شغلتان را عوض کنید. اگر بازنشسته هستید ممکن است به سختی بتوانید بیمه جدید خریداری کنید. تحقیق کنید که کشور شما چگونه بیمه سلامتی برای افرادی که مشکل تحت بیمه قرار میگیرند را تحت پوشش قرار می‌دهد. به سازمان‌های بیمه مراجعه کنید. در تمام این مراحل افراد خانواده و… به شما کمک خواهند کرد.

10- رویکرد خودتان را برای مقابله با بیماری توسعه دهید: درمان بیماری سرطان در هر شخص مجزا است. بنابراین شما استراتژی مخصوص به خود را دنبال کنید.

چند ایده در این باره:

- تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب

- احساسات خود را صادقانه با افراد خانواده، دوستان یا مشاور در میان بگذارید.

- مجله هایی را که به شما کمک می‌کند افکارتان را سازماندهی کنید مطالعه کنید.

- وقتی در تصمیم گیری به مشکل برمی‌خورید از تمام انتخاب‌ها و راه‌حل‌ها یادداشت بردارید.

- شخصی را پیدا کنید و با آن ارتباط روحی و احساسی برقرار کنید.

- لحظاتی را تنها باشید.

- در فعالیت‌های گروهی و کارهای اجتماعی در حتي الامکان مشارکت کنید.

*************************




>>صفحه اصلي<<

اهداف

موفقيت سازماني
خانواده
روانشناسی
تربیتی
سلامت - زيرذره بين فعال است
بازنشستگان
بخشنامه ها
قوانين و لوايح مجلس
مادر و کودک
ورزشی

ارتباط با مشاور زنان و خانواده 

سايتهاي مرتبط

آيين نامه توسعه مشاركت زنان